Eerste hulp bij leerproblemen

Veel te vaak gaan we met leerproblemen aan de slag op het niveau waarop het probleem zichtbaar wordt. Moeite met lezen betekent meer lezen, moeite met rekenen is meer rekenen. Vaak zie je dat dit extra aanbieden alleen maar leidt tot extra frustratie, zonder dat het doel wordt bereikt. Het enige dat je dan bereikt is faalangst…

Ik wil ouders en leerkrachten laten kijken vanuit een veel breder perspectief. Je laten zien dat door echt te observeren je veel signalen die kinderen geven gaat herkennen. En wanneer je in staat bent deze signalen te herkennen kun je beter inschatten wat de onderliggende oorzaak van een leerprobleem is.

In deze blog vertel ik je meer over richtingsproblemen als oorzaak van lees-, schrijf- en rekenproblemen. In drie korte praktijk fragmenten laat ik je meekijken door mijn bril en zie je wat in deze situaties de werkelijke oorzaak is.

  1. Schrijfprobleem

“Fenna (7) schrijft de a regelmatig in spiegelbeeld. Voor haar is het beide kanten op goed geschreven.”

Oorzaak:
Fenna heeft nog wat te doen met haar richting. Ze is nog volop aan het ontwikkelen maar weet nog niet goed hoe het nu zit met schrijven.

Oplossing:
Je kunt Fenna helpen met het tekenen van een liggende 8, oftewel een lemniscaat. De liggende 8 die veel gebuikt wordt bij Brain Gym, helpt met het verbeteren van de samenwerken van de hersenen en daarmee ook met je links en rechts gevoel.

 

  1. Leesprobleem

“Daan (6) begint met lezen vaak aan de verkeerde kant. Ook als hij wel goed begint dan leest hij halverwege de zin opeens een woordje vanaf de andere kant. Het woord ‘ben’ wordt dan ‘ned’. De B en de D draait hij ook nog om.” Kinderen in de klas beginnen hierom te lachen, maar Daan wordt er onzeker van. ”

Oorzaak:

Wat je ziet is dat Daan een andere werkrichting heeft. Als hij in een Arabisch land had geleefd had hij geen probleem gehad, zij lezen immers van rechts naar links. Daan is met zijn 6 jaar ook nog volop in ontwikkeling en eigenlijk wordt er nu iets van hem gevraagd waar hij nog niet aan toe is. Maar school gaat door en stoppen is geen optie.

Oplossing:
Daan heeft baat bij tweehandig tekenen (b.v. met een Meskerbord) en touwtjespringen. Maar ook met spelletjes die over zijn middellijn gaan, de scheiding van de linker en rechterkant van zijn lichaam. Je kunt hem bijvoorbeeld uitdagen met handklapspelletjes. Kinderen leren door bewegen. En door Daan eerst de richting te laten voelen in zijn lijf, zal het op papier vaak ook beter gaan.

  1. Rekenprobleem

“Nina zit in groep 5 en heeft moeite met rekenen. Hoewel de plussommen prima lukken, gaat het met de minsommen iedere keer mis.”

Oorzaak:
Je merkt aan haar dat ze prima van links naar rechts kan werken, dat is namelijk optellen. Als ze weer terug moet van rechts naar links, zoals bij minsommen het geval is, dan ontstaan er problemen.

Oplossing:
Het is belangrijk om te kijken op welk niveau Nina de sommen wel beheerst. Voordat je de sommen t/m 100 leert, moeten de plus- en minsommen t/m 10 er wel goed in zitten. Deze sommen ga je eerst behandelen en mee oefenen. Dit kun je lopend doen over een getallenlijn, denk er hierbij wel om hoe je de cijfers neerlegt. Dus van links naar rechts de cijfers 1 t/m 10. Op deze manier kun je sommen met je hele lijf ervaren. Ook voor rekenen geldt eerst alles in 3d ervaren en dan pas op het platte vlak!

 

Joke-300x300

Joke de Boer – Juf Joke